Som kund hos nicco har du alltid 14 dagars ÖPPET KÖP 

Ingen affär är avslutad förrän du som kund har sett och godkänt dina varor. Nicco.se erbjuder därför 14 dagars ångerrätt på alla varor. För att det skall gälla kräver vi att varan skickas tillbaka i oförändrat skick och är oss tillhanda inom 14 dagar efter att du mottagit varan.

Eventuella märkes-tags skall finnas kvar på plagget. Alla varor som skickas tillbaka måste vara packade i ett vadderat kuvert, en skyddspåse eller kartong. Skor returneras med originalkartong som läggs i kartong eller påse. Kommer returen tillbaka med tejp eller returfraktsedel direkt på originalkartongen avslås returen eftersom kartongen då blir förstörd och inte kan säljas i befintligt skick.

RETURER

Vid retur av varor betalar du själv returfraktkostnaden på 59 kronor oavsett vikt eller storlek på paketet. Skicka tillbaka den felaktiga varan tillsammans med returformuläret till oss och använd medföljande returfraktsedel. Denna returfraktsedel är förbetald och gör det smidigt för dig att enkelt lämna in paketet hos ditt närmaste ombud. När vi fått varan kontrollerar vi och godkänner returen. Summan för returfrakten dras sedan av från varuvärdet vi betalar tillbaka. 

Behandlingen av din retur sker vanligtvis 3 - 7 arbetsdagar efter det att vi mottagit din vara. Det kan uppstå mindre förseningar i vår returhantering i samband med jul- och reaperiod. I undantagsfall kan det ta upp till 14 dagar vid återbetalning, vilket är max-tiden enligt lag. Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan medföra.

Om du ångrat dig efter att paketet har skickats från oss måste du ändå först hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och sedan skicka tillbaka det till oss enligt ovan.

Varor som är köpta på Nicco.se går även att returnera eller byta i våra fysiska butiker.

BYTEN

Vill du byta till annan storlek ber vi dig att lägga en ny order på den önskade storleken. Gör sedan en retur på varan/varorna du önskar byta och skriv på formuläret att en ny order är lagd. Vid byte av storlek, eller till annan vara tar vi inte ut någon returfraktkostnad.

REKLAMATION

Gäller det en reklamation på grund av skadad vara eller att vi expedierat fel vara står vi självklart också för returfrakten. Kontakta oss alltid om detta sker.
Vid transportskador, d.v.s. om paketet och/eller innehållet är skadat när du får det, skall du anmäla det på plats vid det angivna utlämningsstället.

ÅTERBETALNING 

Om ett köp hävs vid till exempel utnyttjande av ångerrätten, reklamation eller godkänd retur återbetalar vi alltid dig som konsument inom 14 dagar efter att vi mottagit försändelsen.

Nicco står alltid för transportrisken för dina beställningar ut till dig. Som kund är du däremot ansvarig för att försändelser kommer tillbaka till oss. Var noga med hur du packar varorna. Nederst på returfraktsedeln står kollinumret för returen. Spara kollinumret för att kunna spåra din retur och se om vi mottagit den. 

Nicco förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Vid reklamationer som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden då vi alltid följer deras rekommendationer. Generellt vid byte, retur eller reklamation följer vi Konsumentverkets regler för e-handel (se konsumentköplagen).

KONSUMENTKÖPLAGEN

Denna text är hämtad från konsumentverkets sida:

ÅNGERRÄTT

När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt inom Sverige.
Genom distansavtalslagen, som började gälla år 2000, har du fått ett stärkt konsumentskydd vid så kallade distansavtal och hemförsäljningsavtal. Lagen innehåller bland annat krav på att näringsidkaren ska ge information om konsumentens ångerrätt.

DISTANSAVTAL

Om du köper en vara på postorder eller via telefon eller Internet, har du enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att inom 14 dagar ångra köpet. Efter det att du har skickat tillbaka varan ska näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar, betala tillbaka det du har betalat.Ångerfristen börjar löpa den dag du har tagit emot en vara, och när det gäller en tjänst den dag avtalet om tjänsten träffades.

Ångerfristen börjar dock inte löpa förrän du fått den informationen som säljaren enligt lag är skyldig att ge dig. Du har bland annat rätt att få information om din ångerrätt.
Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Näringsidkaren ska alltid betala returfrakten av så kallade ersättningsvaror.
Om näringsidkaren inte hämtar materialet eller varan eller fullgör hela sin betalningsskyldighet inom tre månader från den dag då ångerfristen börjar löpa, får du behålla varan eller materialet utan att betala något.

LEVERANSSKYLDIGHET

Näringsidkaren ska lämna varan eller om det är en tjänst, avsluta uppdraget inom 30 dagar från den dag då du gjorde din beställning. Det är emellertid möjligt att avtala en annan skälig tidsgräns för leveransen.
Om näringsidkaren inte levererar i tid och detta inte beror på dig, så har du rätt att häva avtalet. Om den vara du köpt är felaktig eller om tjänsten inte utförts fackmässigt har du rätt att reklamera med stöd av konsumentköplagen respektive konsumenttjänstlagen.
Om du häver avtalet är näringsidkaren skyldig att lämna tillbaka vad du har betalat. Detta ska ske snarast, dock senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot ditt meddelande om hävning.